Onze dienstverlening

  1. Laatst bijgewerkt op

 

 

Ter informatie: Uw Ambassade wordt gesloten. Het rechtsgebied van onze Ambassade wordt gewijzigd in 2026. Dit zal veranderingen voor u teweegbrengen. We zullen u dan ook op de hoogte houden van de praktische gevolgen die voortvloeien uit deze sluiting. In de tussentijd blijft ons team u bijstaan met de gewoonlijke dienstverlening.

 

 

De consulaire administratieve bijstand wordt in het buitenland door een honderdtal consulaten-generaal en consulaten verleend. 

Deze zijn hoofdzakelijk gevestigd in de hoofdstad of andere steden van het land van hun ambtsgebied. Dit ambtsgebied kan zich uitstrekken tot aangrenzende landen waar geen Belgisch consulaat aanwezig is.

De administratieve bijstand, zoals uitreiking van paspoorten, eID, Kids-ID, consulaire attesten, enzovoort, wordt enkel verleend aan de Belgen ingeschreven in het consulair bevolkingsregisterU vindt hier een overzicht van deze consulaire diensten.

Als Belg wonende in het buitenland, contacteert u het best altijd eerst het Belgisch consulaat-generaal of consulaat in het land waar u verblijft, vooraleer u zich richt tot de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken in Brussel. 

De administratieve bijstand aan de Belgen die niet ingeschreven zijn in dit register, zoals Belgen die tijdelijk op reis zijn in het buitenland, is beperkt tot het uitreiken van een tijdelijk reisdocument als de voorwaarden tot uitreiking vervuld zijn. Consulteer de rubriek  Reisadviezen.
 

Welke diensten mogen de consulaire ambtenaren niet geven? 

  • Optreden in privéaangelegenheden zoals een hotel reserveren, hotelrekeningen betalen, bagage bewaren, een woning zoeken, betalen van medische kosten, douanekosten, boetes, gerechtskosten, borgstellingen, een ontvoerd kind gedwongen terughalen of een minderjarige huisvesten, een Belgische burgerlijke beschikking afdwingen in het buitenland of een derde land verplichten om een familiaal geschil te regelen, onderzoeken over een misdrijf of een overlijden, enzovoort; 
     
  • Zorgen voor een voorkeursbehandeling in een ziekenhuis, bij een dokter, in de gevangenis, voor excursies of bezoeken, of bemiddelen om iemand uit de gevangenis te halen of in gerechtelijke procedures; 
     
  • Zorgen voor een job, een werk- of verblijfsvergunning of de verlenging van een visum.

Consulaire missies naar de Dominicaanse Republiek


Hebt u een nieuw paspoort en/of een eID nodig?

Om tegemoet te komen aan de noden van Belgen die in de Dominicaanse Republiek en Haïti wonen, organiseren wij elk jaar consulaire missies naar de Dominicaanse Republiek.  De frequentie hangt af van de noden van onze landgenoten ter plaatse.

Zodra een missie definitief vastgelegd wordt, krijgen alle bij de ambassade geregistreerde Belgen in de Dominicaanse Republiek en Haïti een mail met precieze informatie over de data van de missie, de documenten die moeten worden voorgelegd, de wijze van versturing en betaling.

Deze informatie wordt ook gepubliceerd op  onze Facebook pagina

Weet dat u naast onze missies over alternatieven beschikt om uw documenten te vernieuwen:

VOLGENDE CONSULAIRE MISSIE
IN DE DOMINICAANSE REPUBLIEK

Eerste week van december (1-7 december)

Maandag 1 en dinsdag 2 december in Santo Domingo
Woensdag 3 december in Puerto Plata

Met vriendelijke groeten,
Het consulair team in Havana